ثبت‌نام در سایت
سیگار کشیدن و استفاده از محصولات توتون و تنباکو مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

امروز می دانیم که سیگار کشیدن و استفاده از محصولات بدون دود توتون و تنباکو (مانند انفیه زدن یا جویدن) می تواند به سلامت انسان آسیب جدی برساند. ما همچنین می دانیم که ترک سیگار و یا سایر محصولات توتون و تنباکو می تواند باعث توقف و در برخی موارد معکوس نمودن روند ایجاد این اثرات مضر گردد.

گرچه ترک سیگار و یا توتون بدون دود کار آسانی نیست، اغلب بزرگترین کاری است که شما می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید.  شما می توانید این کار را انجام دهید، و منابع بسیاری برای کمک به شما در دسترس وجود دارد.

سیگار کشیدن، استفاده از توتون و تنباکو و HIV
سیگار کشیدن حتی برای کسانی که از سلامتی کامل بهرمند هستند نیز یک عادت خطرناک است.  با این حال، به نظر می رسد، خطرات سیگار کشیدن برای کسانی که مبتلا به اچ آی وی هستند (HIV+) بیشتر از افراد عادی است. متاسفانه، مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به اچ آی وی (HIV+) خیلی بیشتر از دیگر افراد تمایل به کشیدن سیگار دارند. در سال های گذشته، بسیاری از افراد (HIV+) هرگز نگران بیماری های جدی که ممکن  است سیگار کشیدن برایشان به همراه داشته باشد، نبودند چون انتظار نداشتند که به اندازه کافی عمر کنند تا دچار مشکلات ناشی از سیگار کشیدن گردند.امروزه که افراد حتی با اچ آی وی مثبت نیز می توانند طولا نی تر  و سالم تر زندگی کنند، مهم است تا به مسائلی که بر سلامت آن ها درطولانی مدت تاثیر گذار خواهد بود توجه گردد.

کشیدن سیگار به روش های مختلفی ممکن است روی HIV تاثیر بگذارد:
  • کمتر شدن احتمال موفقیت درمان HIV با استفاده از دارو: محققان معتقدند سیگار کشیدن ممکن است باعث گردد تا داروها به اندازه ای که باید، تاثیرگذار نباشند.
  • باعث بروز عوارض جانبی بیشتر ناشی از مصرف دارو های HIV گردد.
  • تعداد سلول های CD4 کمتر.
  • شانس بیشتری برای گسترش عفونت های فرصت طلب (OIS)
  • میزان بالاتری از انتقال اچ آی وی: سیگار کشیدن می تواند باعث آسیب به عروق خونی و ایجاد بریدگی های کوچک در دهان گردد، و انتقال  HIV از فرد دیگری به شخص سیگاری را آسان نماید.

    خبر بد: چگونه سیگار کشیدن و استفاده از توتون و تنباکو می تواند سلامت شما صدمه بزند:
    همه اشکال تنباکو مضر و اعتیاد آور هستند. این گستره سیگار، پیپ، سیگار برگ همین طور محصولات بدون دود توتون و تنباکو (انفیه زدن و جویدن تنباکو)را شامل می گردد. سیگار کشیدن تمامی سیستم های  بدن (سیستم تنفسی، عصبی، مغزی، گردش خون، اسکلتی، باروری، لنفاوی، دفاعی، غدد درون ریز و متابولیسم و گوارش و ادرار) را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از اثرات مضر تنباکو، بواسطه نیکوتین، ماده اعتیاد آور موجود در توتون و تنباکو ایجاد می شوند، در حالی هر یک از 250 ماده شیمیایی سمی موجود در دود سیگار  اثرات مضر بیشتری را باعث می گردند. در کوتاه مدت، سیگار کشیدن، فشار خون شما و ضربان قلب را بالا می برد.  در حالی که، بسیاری از اثرات منفی ناشی متداول از سیگار کشیدن از قبیل بیماری های جدی شامل سرطان، بیماری های قلبی و مشکلات ریوی برای ایجاد و گسترش نیاز به زمان طولانی دارند.

 

سیگار و بیماری قلبی

  • سیگارکشیدن برای قلب و سیستم گردش خون شما بسیار مضر است.  سیگار کشیدن باعث می شود که رگ های خونی خود شما تنگ تر یا کوچکتر گردند.  این امر باعث کاهش جریان اکسیژن رسانی به بقیه بدن شما و افزایش فشار خون شما می گردد، و باعث می شود تا قلب شما سخت تر و بیشتر کار کند.
  • بسیاری از افراد HIV+ به دلیل بیماری و استفاده از داروهای درمانی اچ آی وی دارای سطح بالایی از چربی (چربی و یا مواد چربی مانند) مانند کلسترول و / یا تری گلیسیرید در خون می باشند. کلسترول بیش از اندازه در خون شما و تجمع آن ها در شریان های خونی می تواند باعث  تشکیل پلاک (لخته خون) گردند.
  • سیگار کشیدن همچنین باعث می شود رگ های خونی شما چسبنده تر گردند. احتمال ایجاد گرفتگی به واسطه وجود لخته ها در این رگ های خونی چسبنده و کوچکتر به مراتب بیشتر از رگ های خونی سالم است.  عروق خونی مسدود می تواند باعث ایجاد حمله قلبی یا سکته مغزی شود.
  • سیگار کشیدن مقدار بسیار زیادی ازویتامین ها و مواد معدنی بدن به نام آنتی اکسیدان ها را استفاده می کند. این ریزمغذی ها مسئول حفاظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و سرطان می باشند.

سیگار و سرطان
از چند هزار ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو، حداقل 69 تا به عنوان علت ایجاد سرطان شناخته شده است.
اکثر مردم می دانند که یک ارتباط مستقیم و غیر قابل انکار بین مصرف سیگار و سرطان ریه وجود دارد.  سرطان ریه بسیار جدی و معمولا کشنده است. در مقایسه با افراد غیر سیگاری، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را در زنان تا 13 برابر و در مردان تا 23 برابرافزایش می دهد.
گر چه دانشمندان مطمئن نیستند چرا؟، اما سرطان ریه درافراد سیگاری  HIV +  نسبت به افراد سیگاری HIV- بسیار متداول تر است.  تصور بر این است که داروهای درمانی اچ آی وی ممکن است نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه داشته باشند و یا HIV  باحمله به سیستم ایمنی و ضعیف نمودن آن باعث ایجاد عدم توانایی بدن در مبارزه با سرطان می گردد.
علاوه بر سرطان ریه، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطرات زیر هستند:
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان رحم
  • سرطان دهان، گلو، حنجره، و بسیاری دیگر.
  • سیگار کشیدن و بیماری های ریوی
سیگار کشیدن به کیسه های هوایی کوچک در ریه به نام الویولی ها صدمه می زند.  بنابراین علت اصلی بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است.  سیگار کشیدن می تواند آسم را نیز بدتر کند، و می تواند خطر ابتلا به عفونت های تنفسی را افزایش دهد. این موضوع خصو صا برای افراد مبتلا به تعداد کم سلول های CD4  کم بسیار مهم است.




سیگار کشیدن و عفونت های فرصت طلب
از زمان شروع استفاده از دارو های ترکیبی برای درمان اچ آی وی میزان عفونت های فرصت طلب (OIS) در افراد  HIV+ به شدت کاهش یافته است. اما مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری در معرض احتمال بیشتر برای ابتلا به عفونت های خاص  (OIS) نسبت به غیر سیگاری ها هستند.
در ضمن ثابت شده که سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های زیر است:
  • ذات الریه (عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها) یا پنوموسیستیس (PCP)
  • سل (TB)
  • مننژیت کریپتوکوکوسی (مزمن)
  • برفک
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد

استعمال دخانیات و زنان
زنانی که سیگار می کشند ممکن است با مشکلات بیشتری دست به گربیان گردند. اول از همه، مصرف سیگار احتمال ایجاد مشکل در باردار شدن را در زنان افزایش می دهد و همچنین باعث کاهش تعداد اسپرم های مرد و یا شکل گیری اسپرم غیر طبیعی می گردد. اگر یک زن در دوران بارداری به سیگارکشیدن ادامه دهد،  احتمال سقط جنین، نارس بودن (تولد زود هنگام)، داشتن یک نوزاد با وزن کم هنگام تولد و زایمان با بچه مرده (مرده متولد شده) را افزایش می دهد. در ضمن محققان بر این باورند که سیگار کشیدن ممکن است  احتمال انتقال اچ آی وی از یک مادر به نوزاد خود در هنگام زایمان را افزایش دهد.
کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند و یا در معرض دود موجود در منزل (دود نوع دوم) هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی (SIDS) دارند. کودکانی که در خانواده های سیگاری زندگی می کنند، در معرض احتمال ابتلا به آسم، سرماخوردگی و عفونت گوش بیشتری قراردارند.
همچنین، سیگار کشیدن یک عامل خطرناک و مهم برای پوکی استخوان (بیماری استخوان) است. افراد با HIV + و زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های استخوان قرار دارند و سیگار کشیدن عامل مهم دیگری در تشدید خطر ابتلا به پوکی استخوان است.
در نهایت، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار در مردان می تواند باعث کاهش توانایی جنسی گردد (ناتوانی در حفظ نعوظ).

خبر خوب: چگونه ترک سیگار و دخانیات می تواند به سلامت شما کمک کند:
مهم نیست که چه مدت سیگار می کشید، ترک سیگار می تواند تا حد زیادی به بهبود سلامت شما کمک کند.  در عرض 24 ساعت ازفشار خون و ضربان قلب شما کاسته می گردد، و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می یابد. در عرض چند ماه، شما می توانید گردش خون و عملکرد ریه های بهتری داشته باشید. در طول چند سال تا حد زیادی می تواند شما را ازخطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی دور نگاه دارد.  زنانی که تا قبل از سن 35 سالگی سیگار راترک می کنند حدود هشت سال نسبت به افراد سیگاری عمر طولاتی تری دارند. احتمال مرگ زودرس ناشی از اثرات سیگار کشیدن در افرادی که در سن 50 سالگی اقدام به ترک می کنند نسبت به کسانی که همچنان به سیگار کشید به نصف کاهش می یابد.
ترک سیگار و تنباکو مزایای دیگری نیز دارد:
  • بهبود حس بویایی و چشایی
  • پوست سالم تر
  • دندان ها ی سفیدتر، لثه های سالم، و نفس تازه تر
  • افزایش توانایی برای مشارکت در فعالیت های فیزیکی (ورزش، بازی با فرزندان خود، کارهای خانه)
  • صرفه جویی اقتصادی: عدم صرف پول بر روی محصولات توتون و تنباکو و یا حق بیمه سلامت ویژه
  • محدود نبودن: با افزایش ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان های عمومی(رستوران ها، فرودگاه ها، مراکز خرید، پارک)، پیدا کردن فضاهای مناسب برای سیگار کشیدن مشکل تر شده است.

راهنمایی جهت ترک

اگر شما در حال فکر کردن به ترک سیگار یا تنباکو هستید، درک چند نکته زیر برای کمک به شما بسیارمفید می باشند.
اول چرا ترک سیگار و ادامه روند ترک بسیار سخت است؟
نیکوتین یک ماده طبیعی موجود در گیاه تنباکو است که درست مثل هروئین و کوکائین اعتیاد آور است.  پس از سیگار کشیدن در یک بازه به طور منظم افراد از لحاظ جسمی و از لحاظ احساسی به نیکوتین وابسته می شوند. به منظور عملی نمودن ترک سیگار، هر دو وابستگی جسمی و روحی باید مورد توجه واقع شوند.
هنگام ترک وابستگی فیزیکی باعث می شود تا نشانه های ناراحت کننده مانند اضطراب، تحریک پذیری، بی قراری،  عدم تمرکز، سرگیجه، مشکل خواب، افسردگی، سردرد، و افزایش اشتها بروز کنند.  این علائم معمولا در 2 تا 3 روز پس از ترک به اوج می رسند و به تدریج طی چند هفته بهتر و بهتر می گردند.
دانستن این نکته که  شما چه احساسی خواهید داشت و چه مدتی آن را تجربه خواهید نمود ممکن است به  شما در ادامه برنامه ترک کمک کند. راه هایی برای کاهش و کمک به ملایم نمودن این اثرات به شرح زیر وجود دارد.
غلبه بر وابستگی عاطفی در استفاده از توتون و تنباکو می تواند برای برخی بسیار دشوار باشد. برای بسیاری از افراد، سیگار کشیدن بخشی از زندگی روزمره می شود،
سیگار کشیدن ممکن است برای آرامش و یا مدیریت اضطراب، خستگی، یا استرس استفاده گردد، اما در اغلب موارد تحریک احساسات خاص (به عنوان مثال، اضطراب) و یا فعالیت (به عنوان مثال، نوشیدن یک فنجان قهوه، معاشرت با دوستان) با سیگار کشیدن و افزایش میل به سیگار کشیدن در شما همراه است. شناخت این محرک های شخصی و دانستن چگونگی اجتناب از آنها می تواند بخش مهمی از ترک موفق باشد.
کارشناسان می دانند که ترک سیگار صرفا وابسته به اراده نیست. این مهم است که مورد ترک سیگار خود  با کارشناسان  مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آن ها می توانند به درمان پزشکی مناسب شما کمک کنند.

 

ابزار های مختلفی برای کمک به شما برای ترک سیگار وجود دارند:

درمان جایگزینی نیکوتین: این روش برای کمک به کاهش علائم ترک و تغییر عادت استعمال دخانیات استفاده می گردد. پس از آن، دز (دوز) دارو به تدریج کاهش می یابد و در نهایت متوقف شود.  درمان جایگزینی نیکوتین در اشکال مختلف در دسترس است:

  • تکه های جلدی از قبیل  (Habitrol, NIcoderm, Nicotrol): تکه های که با چسباندن روی بازو یا بدن استفاده می گردند و نیکوتین از طریق پوست جذب می شود.
  • آدامس (Nicorette) : نیکوتین از طریق مخاط دهان جذب می شود، مقدار مصرف توصیه شده به میزان استفاده از دخانیات و وابسته است.
  • قرص (Commit): آب نباتی سخت است که به آرامی از طریق پوشش دهان مکیده و جذب  می گردد.
  • استنشاقی: یک پف از اسپری استنشاقی نیکوتین را به صورت بخار در آورده که در دهان جذب می شود و برخی از افراد سیگاری این روش را مفید یافتند چرا که این روش برای بسیاری از افراد مثل کشیدن سیگار است. (ارایه تنها با نسخه پزشک)
  • اسپری بینی: اسپری نیکوتین به داخل سوراخهای بینی، (ارایه تنها با نسخه پزشک)

 

داروهای ضد سیگار کشیدن:

 

  • داروی Zyban (buproprion): در اصل یک داروی ضد افسردگی به نام ولبوترین (Wellbutrin)، این دارو، میل به سیگار کشیدن را کاهش می دهد. (ارایه تنها با نسخه پزشک)
  • داروی Chantix (varenicline): کاهش علائم ترک و لذت مرتبط با سیگار کشیدن، (ارایه تنها با نسخه پزشک)
  • طب سوزنی: درمانی جایگزین که شامل قرار دادن سوزن های بسیار کوچک در اطراف گوش بیرونی برای کاهش میل به سیگار کشیدن و افزایش آرامش است.
  • هیپنوتیزم: هیپنوتراپی، رسیدن به یک حالت آرامش عمیق که در آن فرد آماده پذیرش پیشنهادات برای تغییر رفتار است (مانند ترک سیگار).
  • مشاوره و پشتیبانی: برای بسیاری استفاده از مشاوره حرفه ایی و یا حمایت سازمان یافته از طرف دیگران در هنگام ترک بسیار  مفید و کار ساز است. در بسیاری از مکان ها گروه های کمک و کلاس های ترک سیگار سازماندهی شده است. 
    مشاوره و خدمات تلفنی و خطوط تماس ویژه ای، و همچنین وبلاگ های اینترنتی و گروه های حمایتی نیز وجود دارد. شما برای این تغییر دشوار نیاز به حمایت دارید، قبل از شروع با کارشناس ارایه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید و  بهترین روش مناسب  برای خود را انتخاب کنید.

 

از خودتان مراقبت کنید.
سیگار کشیدن یک خطر جدی برای سلامتی است که شما می توانید آن راکنترل کنید، و ترک سیگار احتمالا تنها بزرگترین کمکی است که شما می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید.  ترک سیگار کشیدن بسیار سخت است و  این سختی با طول زمان و مقدار سیگار کشیدن  شما نسبت مستقیم دارد.  اگر شما قبلا سعی به ترک سیگار کردید و دوباره شروع به سیگار کشیدن نمودید، اصلا نگران نباشید،  بسیاری از افراد پس از چندین بار تلاش موفق به ترک دایم می شوند. اگر شما احساس می کنید که قادر به ترک نیستید، فقط کاهش تعداد سیگار هایی که می کشید می تواند برای سلامت شما مفید باشد.  گرچه ترک سیگار ممکن است یکی از سخت ترین کارهایی باشد که شما تا به حال انجام داده اید، اما بدون تردید یکی از بهترین کارهایی است که می توانید  برای خود، سلامت خود، خانواده و دوستان و صرفه جویی اقتصادی انجام دهید.

 

 

 
---------